Funderingar


Bilden har inget som helst med texten att göra.

Jag säger aldrig att jag syndar eller att jag kostar på mig när det gäller att göra ett medvetet avsteg från det jag bestämt inte ska komma i min mun. Jag pratar då inte om ord som kommer ur den, jag pratar om sånt jag kan peta in, som kakor, bullar, godis, ja kolhydrater i alla dess former alltså. Syndar du?

För övrigt funderar jag mycket på det här med 16:8 och 5:2. Ja jag tänker alltså på "fasta" som jag tycker misstolkas lite nu för tiden. För mig är fasta enbart intag av flytande drycker, soppor mm. Vad jag förstår äts det en massa under dessa modernare varianterna av fastekurerna? 

​Sen jag började med lågkolhydratkost kör jag ofta 16:8 kombinerat med 5:2, utan att ha veta att det hette så. Om jag till exempel äter mat vid tre-fyratiden på eftermiddagen och bara dricker kaffe/the/vatten senare innan jag går o lägger mig och sen äter frukost vid elva-tolvtiden, ja då har jag kört 16:8. Gör jag detta ett par dagar per vecka, ja då har jag tagit 5:2:an också. Lätt som en plätt!

På tal om plätt, tänker jag på plättar och tunna pannkakor. Tror jag ska testa detta recept idag, hittat hos Marianne:


Bild och text lånad av Marianne!

9-10 pannkakor
Något omgjort recept som hittades i ”tidernas begynnelse” på KiF

4 ägg
3 dl grädde + 3 dl vatten (eller bara 6 dl vatten)
50 gram smält smör
4 msk fiberhusk

Gör så här:
Vispa äggen och blanda i vätskan, du kan välja bara vatten om du inte vill eller kan äta grädde. Vispa samman och ta smöret och blanda väl. Ta i fiberhusken och vispa kraftigt. Låt svälla i 5 min och vispa en gång ibland under tiden.

Grädda sedan pannkakorna som vanligt i en klick smör.

Vi tycker de är goda med kanel på 

Eller varför inte stekt vitkål och köttfärs med kryddor och göra Marianns Vårrullar!

Länkskafferi för detta blogginlägg;
Mariannes LCHF mat och bak 
Jonas Bergqvist 
Fasta med 5:2-metoden

Anna