Detta får inte hända!!!


äpplen i ”min”trädgård – har inget samband med texten.

Jag blir sur, förb*nnad, arg, ledsen, besviken och ännu mer f*rbannad! Hörde nyss om en sjusärdeles sjyst person som skrivit kommentarer här men att de inte kommit fram. Hur är detta möjligt? Vart har de tagit vägen? Första gången nån skriver måste jag godkänna den och sen är det fritt fram och jag får alltid ett mejl till min Outlook att det kommit kommentar. Fy vad tråkigt, jag kan ha gått misste om massor ju! Jag hade över trettio besök igår och det var mycket, tänk om, låt säga bara varannan av dem skrev… Då hade jag haft mer än femton kommentarer!

Jonasson – dags att göra en insats, eller i alla fall komma med en bra förklaring! Om Du har nån? är Du o petar på baksidan i min blogg? Visst vill väl Du också att Din mor ska få kommentarer och denna gång var det ju dessutom från henne som skrev så trevligt om Dej i Barometern för hundra år sen…

Observera att man måste fylla i namn (eller för att vara anonym ett nicknamn) och e-adress, men hemsida är inte nödvändigt. E-adressen måste komma med, men den syns aldrig här på sidan och sitt rätta namn behöver man inte heller sätta ut. Bara som upplysning om det drabbat fler.

Anmaja

Träning från Folkhälsan

Pausgympa på jobbet

Ta en paus och rör på dig. Blodcirkulationen kommer igång och du orkar bättre. Prestations- och koncentrationsförmågan höjs, och du förebygger nack- och ryggbesvär.

1-situp Stig uppen

Stig upp från stolen och sätt dig ner 10 gånger.

2-boxare Boxaren

Stå med knäna lätt böjda och en aning isär. Boxa med armarna framåt i stora rörelser. För armbågarna långt bak när du startar rörelsen. Känn att övre ryggen roterar en aning. Aktivera magmusklerna och håll höften stilla.

3-knalyft-marsch Marsch på plats

Marschera på stället. Låt knäna komma högt upp, håll ryggen rak. Utför rörelsen i 30-60 sekunder.

4-armar-kram

Storkramen

Stå så att du har utrymme för armarna. För armarna runt kroppen i en storkram, kuta på övre ryggen. öppna sedan bröstkorgen och för armarna ut till sidan och bakåt. Upprepa 10 gånger.

Illustrationer:
Stina Ericsson

Tänk vad mycket lärorikt man hittar på nätet! Den här lille gubben som visar bra pausgympa tex fann jag på Folkhälsans sida och jag tycker nästan jag blir lite glad av att se honom. Eller hur? Han är duktig och gör sina rörelser och mår säkert jättebra i kroppen – eller så har han fått både träningsvärk och skavsår. Magsår och stress också kanske? För det verkar som om han aldrig sätter sig ner och jobbar vid datorn. Kan det vara bra med så mycket träning? Förresten så har han ju ingen dator ser jag. Undrar vad han jobbar med egentligen?

Själv ska jag gå på träningsdans om ett par timmar. Vi har det nästan två gånger i månaden förutom kurserna vi går på. Träningsdanserna är fram-o-bak-vända från i höst, vilket innebär att de som dansat längst har timmarna först och sen går det mot lättare och lättare under kvällen. Så jag har räknat ut – svår matematik – att min nivå börjar vid 16 eller 17. Vet inte riktigt hur mycket/lite jag kan. Kul är det ju i alla fall.

Hälsar Anmaja för idag!